- A túrák táblázata. Az oszlopok a fejlécre kattintva szortolhatók táv, szintemelkedés, maximális magasság és technikai nehézség szerint. Az egyes túrákhoz tartozó lábjegyzetek az első oszlop linkjére való kattintással olvashatók. Térkép, útleírás, és az utat vagy a panorámákat mutató videók is szerepelnek a táblázatban, amelyek alapján a szépséget és részben a nehézséget meg lehet ítélni.
- A táblázatban használt technikai nehézségi szintek leírása (turisták igényeire szabva, nem azonos a hegymászók által használt skálával).
- Közlekedés a Magas-Tátrában.
- Dr. Komarnicki Gyula: A Magas-Tátra hegyvilága.
- A hegymászók 11-parancsolata – Dr. Komarnicki Gyula nyomán.
- Online térkép és tervező: https://mapy.hiking.sk/.
- Bemelegítő videó: a Tátra a Głodówka-ról.
Magyarázat a táblázathoz
A technikai nehézséget (TN), vagyis hogy mennyire mászós a túra, az alábbi (szubjektív) skála jelzi:
- T0: normál hazai túra.
- T1: nehezebb hazai túra, pl. Vadálló-kövek.
- T2: normál tátrai túra, nincs lánc, pl. Magisztrális, Téry-menedékház.
- T3: nehezebb tátrai túra, pl. lánc a Lengyel-nyeregben.
- T4: nehéz tátrai túra, pl. Rovátka.
- T5: jelzett, de kitett mászás, pl. Vadorzó-hágó.
- T6: igen nehéz tátrai túra: Sas-út.
A táblázatban kizárólag jelzett utakon haladó, legálisan bejárható túrák szerepelnek, ezek között azonban a lengyel oldalon lehet I-es nehézségű is (T5-6).
Közlekedés
Az alábbiak azokra a közlekedési eszközökre vonatkoznak, amiket több túrán is igénybe vehetünk. Azok, amelyek csak egy túránál használhatóak, a megfelelő túra lábjegyzetében szerepelnek (lanovka a Gáspár-csúcsra, hogy a Svinicára mehessünk, ülőlift az Elülső-Szoliszkóhoz, illetve a Lomnici-nyeregbe).
A GoPass rendszerben kártyát lehet vásárolni, amelyet feltöltve lanovkajegyet vehetünk kedvezményes áron. A kedvezmény mértéke kicsi, ez elsősorban síelőknek szánt konstrukció.
- A sikló Tarajkára 2018-as áron 8€ oda-vissza (automatából vásárolva). Sajnos eléggé későn indul reggelente. Fel lehet alatta gyalogolni, ez 2.5 km és 280 m szint.
- Tátralomnicról a Kőpataki-tóig a lanovka 2018-as ára a pénztárnál egy irányba, illetve automatánál oda-vissza vásárolva is 19€ volt.
- A tátrai villamos (elektricska) és a fogaskerekű előreváltott jegyekkel üzemel. A fogaskerekű Tátracsorbáról 2018-ban reggel 6-kor is közlekedett, ami ideális a Csorba-tótól való túrák esetében.
- Elfogadható sűrűségű buszjárat van Poprádról Łysa Polana-ra, a lanovka-árakhoz képest igen olcsón. Ez érinti több túránk kiinduló- vagy végpontját is: Javorina, Biela Voda, Tatr. Kotlina (Barlangliget).
- Csorba-tótól nyugat felé nem találtam használható buszjáratot, pedig onnan is indulnak érdekes túrák (Tri Studničky, Podbanszkó).
- Jó a buszközlekedés Łysa Polana (pontosabban a Palenica Białczańska autóparkoló) és Zakopane között.
- Lengyelországban a határ menti autóparkolótól (Palenica Białczańska) a Halastó alatti volt autóparkolóig (ahonnan még pár száz méteres emelkedő a tó maga) magánfuvarozók szállítják a turistákat lovaskocsikkal. Az ár alku kérdése, két éve 30-40 zł. volt. Egy kocsi akkor indul el, ha megtelik. Hajnalban ez nem probléma általában, délutánonként a felső állomáson azonban akkora sor lehet (amiben állni kell), hogy akár még az is megérheti, hogy a 9 km-es aszfaltutat inkább legyalogoljuk.
A hegymászók 11-parancsolata – Dr. Komarnicki Gyula nyomán
- Mielőtt túrára indulsz, gondosan tanulmányozd mindazokat a lehetőségeket és utakat, amelyeket a túra megszakítása esetén a visszafordulásra felhasználhatsz!
- Időt bőven hagyj mindenre! Inkább a sátradban ebédelj, mint a sziklafalban vacsorázz! Soha nem indulhatsz túl korán!
- Ha veszélybe kerülsz, ne habozz! Gyorsan, de megfontoltan döntsd el, mi módon kerülhetsz ki belőle! De a végrehajtás ne legyen kapkodó, nehogy emiatt még nagyobb bajba kerülj.
- Ügyelj az objektív veszélyekre!
- Bizonytalan idő esetén az indulás előtt készíts mérleget: az egyik serpenyőbe a vállalkozási kedved, a másikba a körültekintést és az óvatosságot vesd!
- Hirtelen időváltozás vagy úttévesztés esetén ne erőszakold a túra véghezvitelét! Mindaddig megismételheted azt, ameddig élsz. De élve talán csak úgy maradsz, ha visszafordulsz! (Ne feledd: a hegy megvár!)
- Tudod mikor kell a legjobban vigyáznod? Ha túljutottál a nehézségeken! Kiváló hegymászók lelték halálukat könnyű terepen könnyelműségük miatt.
- Ha vezetsz, légy tekintettel túratársaid képességeire! Ha bárkitől többet követelsz, mint amit tud, ugyanúgy jársz, mint amikor saját képességeid becsülöd túl.
- Az egyedül járás még a turistáknak sem ajánlatos! Az egyedül járó hegymászó az életét teszi fel tétként egy szerencsejátékban.
- A menedékházba nem a pénzedért fogadnak be, ne lépj fel túlzott igényekkel! És ne alacsonyítsd le kocsmává! Az alkohol különben is veszélyes túratárs!
- Meg kell tanulnod, hogy bajban hogyan segíthetsz másokon és magadon. A mentés módszerét és gyakorlatát hibátlanul kell tudnod. Ha jól alkalmazod, emberéletet menthetsz meg. Gondolj arra, hogy a legjobban felkészült hegymászó is kerülhet objektív veszélybe, vagy egyszer ő is elkövethet hibát!
Lábjegyzetek
Kereszt-nyereg
- A túra bejárható a Palenica Białczańska autóparkolóból indulva is, ebben az esetben a táv 21.9 km, a szintemelkedés 1213 m, viszont nem kell igénybe venni a buszt a két végpont között.
Liptói Határhegy
- Ha az utolsó 9 km-t a Halastótól (Morskie Oko) nem lovaskocsival tesszük meg, akkor a távból le kell vonni 9 km-t, ami aszfaltozott úton gyaloglás lefelé.
- Kitérőt lehet tenni lefelé a Chalubinski-kapuhoz, az út a Żerkowski-videón látható.
Sima-hágó
- A közlekedés sajnos problematikus. Egy lehetséges megoldás az autót Podbanszkón hagyni, és ahelyett, hogy a Kriván lábán átmásznánk, az 5.6 km-es, de lejtős úton Pod Grúnikom-tól visszamenni az autóhoz.
Svinica a Gáspár-csúcsról
- Közlekedés lanovkával a Gáspár-csúcsra és vissza. Előre az interneten időpontot is lehet foglalni a sorban állás elkerülése végett. A retúrjegy csak másfél órás fenn tartózkodást engedélyez, ami biztosan nem elég a túrához. Ha a lanovkát lefelé lekéssük, a Liliowe-hágóból le lehet menni Zakopane-ba, ez 7.5 km és 1000 m szintvesztés. Le lehet menni már a Svinica-hágóból is (fekete jelzés), ez az út látszik a Żerkowski-féle videón is (de felfelé).
Svinica a Zavrat-on át
- A Zavratra az út I-es nehézségű, utána a Svinicára nagyon kitett, de nullás.
A Tengerszem-csúcs északról.
- A Halas-tótól (Morskie Oko) indulunk. Az út I-es nehézségű.
- A határátlépés kérdése számomra nem világos, ez schengeni határ, de nem tudom, szabad-e a Tengerszem-csúcsra északról felmenni és délre lejönni.
A Tengerszem-csúcs délről.
- Rendkívül forgalmas, közkedvelt túra. A Csorba-tótól indulunk, és a Poprádi-tótól szintemelkedés nélküli aszfaltos úton megyünk le a Poprádi-tó villamosmegállóhoz. Ha ehelyett visszamegyünk a Csorba-tóhoz, az 100 m plusz szintet jelent.
Oszterva – Batizfalvi-tó – Sziléziai-ház.
- A Tupa melletti rész elég sivár. Le lehet menni a tótól Alsó-Hágiba is, ezen az úton gyönyörű a növényzet, de nagyon nagyokat kell lefelé lépni.
Kis-Viszoka.
- A beírt útvonal Ótátrafüredre ér le, Nova Poliankára rövidebb úton, aszfalton is le lehet menni (ez opció sötétedés esetére).
- Tarajkáról indulva Łysa Polanaig a táv 25.3 km, az emelkedés 1409 m, a süllyedés 1714 m, és a láncon is felfelé kell menni a Lengyel-nyereghez. Ez utóbbi út a Lengyel-nyeregig a táblázatban szereplő Rovátka úttal azonos.
Vadorzó-hágó a Halastótól.
- I-es nehézségű, bejárása szédülésmentességet igényel. Az út végén ,,a jól járható párkány helyenként keskeny, s alatta rendkívül meredek a fal”, de korábban is vannak nehézségek.
- A hágó szlovák oldala a Koprova-csúcsról készült drónos videón is látható.
Koprova-csúcs és -völgy
- A Koprova-csúcsra az út felfelé 10.1 km, 1173 m szintemelkedéssel, onnan vissza is lehet fordulni.
Sas-út
- Szélsőségesen nehéz túra. Maga a Sas-út a Zavrattól a Kereszt-nyeregig tart, a vérprofi Żerkowski-nak is 7-8 óráig tart ennek a szakasznak a végigmászása.
- Logisztikailag valószínűleg úgy érdemes megoldani, hogy a Lengyel Öt-tavi menedékházban éjszakáznak a résztvevők, onnan mennek fel a Zawrat-ba, és oda is térnek vissza a Kereszt-nyeregből. Ekkor az út 11.6 km és 1502 m emelkedés.
- Feltétlenül érdemes elolvasni a Komarnicki-könyvben az összefoglalót, és utána az egyes szakaszok leírásait is.
Zerge-hegy
- Kilátása a Kereszt-nyeregével vetekszik, azonban az út fárasztó omladéktaposás. A Sas-út legmagasabb pontja.
Kisnyereg-hágó
- Nullás, de nem jelzett úton a nyeregből föl lehet menni a Markazit-toronyra.
Fehértavi-csúcs
- Ha a Kežmarská Biela voda buszmegállótól indulunk, akkor csak 1365 m a szintemelkedés.
Rusinowa Polana
- A rétnek csodálatos kilátása van, és érdemes felkeresni a mellette lévő kápolnát is (Matki Bożej Jaworzyńskiej), amely a Tátra halottainak állít emléket. Ez a túra rendkívül kímélő.
Kościelec
- A Karb-hágó eléggé keskeny, a végső csúcsmászás meredek.
Nagyszalóki-csúcs
- A felfelé vezető útról is szép betekintés nyílik a Nagy-Tarpataki-völgybe.
Kriván
- A logisztika nemtriviális: nem igazán van busz a Tri studničky-hez.
- A Csorba-tótól indulva a táv oda-vissza 20.8 km, az oda vezető úton az emelkedés 1290 m, a süllyedés 120 m.
Lomnici-csúcs (lanovkával)
- A Kőpataki-tótól a 2018-as ár oda-vissza 27€. Ezt a túrát érdemes összekötni a Lomnici-nyereg meglátogatásával.
Lomnici-nyereg (ülőlifttel)
- A Kőpataki-tótól a körülbelüli ár oda-vissza 10€. Ezt a túrát érdemes összekötni a Lomnici-csúcs meglátogatásával.
Elülső-Szoliszkó
- A Csorba-tótól induló ülőlift 2018-as ára oda-vissza automatából vásárolva 13€, a túra a felső állomástól indul.
- Érdemes ügyelni arra, hogy a lift csak kora délutánig működik. Ha lekéssük, a kék jelzésen le lehet gyalogolni, ami 4.4 km és 500 m szintvesztés.
Nagy-Morgás és Zöld-tó.
- Ha valaki nem akar leereszkedni a Zöld-tóhoz, akkor visszatérhet a Kőpataki-tóhoz is, ebben az esetben az út oda-vissza 5.4 km és 372 m szint.
Szmrecsini-tavak.
- Két gyönyörű tó csak hosszú, de kis szintemelkedésű túrával megközelíthető helyen. Az egyikre a Liptói Határhegyről, a másikra a Chalubinsky-kaputól lehet rálátni.
- Útközben érdemes pár száz méteres kitérőt tenni a Nefcer-vízeséshez (Kmeťov vodopád).
- Gábor terve a tavaktól a Liptói Határhegy megmászása.
Lorentz-hágó.
- Régebben a Furkota-csúcsra is fel lehetett menni, és az út egy magasabban fekvő hágón át vezetett, mára áthelyezték az utat a hegyoldal védelmében.
- Útközben elhaladunk a Csorba-tótól is gyönyörű Fátyol-vízesés (Vodopád Skok) mellett.
- Lefelé jövet a kék jelzésen át lehet vágni az ülőlift felső végállomásához, ami azonban csak kora délutánig jár.
Széles-nyereg.
- A két végpont között busz közlekedik.
- Patrick Żerkowski Hawrań-ról készült videója (16.10.2017) sajnos nem található már a neten.
Vörös-torony-hágó.
- Nemcsak a mászás érdekes (ami nagyon ki van építve már), hanem a Nagy-Tarpataki-völgy hátulját bejáró út is. A völgyben 14 tó van, és ráléphetünk a lentről impozáns csúcsnak kinéző Vadászlejtő-torony tetejére is.