Matematikatanári szak
Tantárgyleírás
2013.
Tantárgyleírás
2013.
Matematikatanítás és szakmódszertan2G-ta
Óraszám ea/gy |
Kredit ea/gy |
Számonkérés | Modul | Tárgykód ea/gy |
Ajánlott félév |
Státusz |
---|---|---|---|---|---|---|
0 + 2 | 0 + 2 | gyak. jegy. | ált. isk. tanár | mm5t2ms8a | 8 | kötelező |
Erős | Gyenge | előfeltételek | |
---|---|---|---|
Erős:
Matematikatanítás és szakmódszertan1G-ta
(mm5t2ms7a)
|
Irodalom
Kötelező:
- Ambrus András: Bevezetés a matematika didaktikába. Egyetemi jegyzet. ELTE Eötvös Kiadó, 2004.
- NAT, kerettantervek, általános iskolai tankönyvek.
Ajánlott:
- Ambrus András: A konkrét és vizuális reprezentációk használatának szükségessége az iskolai matematikaoktatásban. aarepr.pdf
- Ambrus Gabriella: Valóságközeli matematika. Munkafüzet és tanári segédkönyv, CD. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2007.
- Bognárné, Nemetz, Tusnády: Ismerkedés a véletlennel. Tankönyvkiadó, Budapest, 1980.
- Bruner, J. S.: Új utak az oktatás elméletéhez. Gondolat Kiadó, Budapest, 1974.
- Hazai és nemzetközi felmérések anyagai.
- Pálfalvi Józsefné, Szeredi Éva, Török Judit: A matematika tanulása. In: Tanuljunk, de hogyan? Az iskolai szaktárgyak tanulása. Szerkesztette: Katona András, Ládi László és Victor András. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2005. 89 -117. o.
Tematika
- A valószínűségszámítás és a statisztika elemeinek tanítása az általános iskolában.
- A matematikatanítás hazai és nemzetközi történetének néhány jelentős mozzanata az általános iskolai matematikatanítás vonatkozásában.
- Az oktatási folyamat hosszú és rövidtávú tervezése. Az alsó tagozatból a felső tagozatba valamint a felső tagozatból a középiskolába való átmenet kérdései.
- A diagnosztikus, formatív és szummatív értékelés szerepe és lehetőségei a matematika órán. A házi feladat a matematika tanításában.
- A tananyag elrendezésének, a tantervek és a tanmenetek készítésének didaktikai és módszertani elvei. A tantervi témakörök egysége, az egyes témák összekapcsolásának lehetősége és szükségessége.
- Matematikai bizonyítások a felső tagozaton.
- A problémamegoldás és tanítási lehetőségei a felső tagozaton.
- Adott témához óratervek, foglalkozási tervek készítése.
- Valóságközeli szituációk és modellezési feladatok alkalmazása a felső tagozaton.
- A hatályos oktatási dokumentumok megismerése és alkalmazása.
- Hagyományos és elektronikus tankönyvek, munkalapok, segédanyagok és segédeszközök használata.
- Módszertani kutatások: matematika az általános iskolai tantervekben, tankönyvelemzés és adott szempontrendszer alapján tankönyvek összehasonlítása, a matematika és a többi tantárgy kölcsönhatásai, feladatelemzés-feladatkészítés, modellezési feladatok készítése különböző szempontok alapján, különböző témákhoz módszertani szakirodalom keresése és feldolgozása.