Matematikatanári szak
Tantárgyleírás
2013.
Tantárgyleírás
2013.
A matematika tanítása3G-tg
Óraszám ea/gy |
Kredit ea/gy |
Számonkérés | Modul | Tárgykód ea/gy |
Ajánlott félév |
Státusz |
---|---|---|---|---|---|---|
0 + 2 | 0 + 2 | gyak. jegy. | középiskolai tanár | mm5t2ms7g | 7 | kötelező |
Erős | Gyenge | előfeltételek | |
---|---|---|---|
Erős:
A matematika tanítása2G-tk
(mm5t2ms6)
|
Irodalom
- Ács Katalin, Dr. Kosztolányi József, Lajos Józsefné: Cserepek – a magyarországi matematikai tehetséggondozó műhelyekből. Bolyai János Matematikai Társulat, 2010.
- Dr. Kántor Sándorné Dr. Varga Tünde: Matematikai versenytesztekről. Matematikatanár-képzés - matematikatanár-továbbképzés 2002. november.
- Hazai és nemzetközi felmérések anyagai.
- Hollai Márta: A geometriai gondolkodás és a transzformációs szemlélet szintjei. ELTE TTK, Szakmódszertani Közlemények, V. 1972.
- Holt, J.: Iskolai kudarcok. Gondolat kiadó, 1991.
- Kárteszi Ferenc: Szemléletes geometria. Gondolat Kiadó 1966.
- Majoros Mária: Oktassunk vagy buktassunk. Calibra Kiadó.
- Pálfalvi Józsefné: Matematika didaktikusan. Typotex, 2000.
- Peller József: A számfogalom fejlesztésének szintjei az oktatási gyakorlatban. Tankönyvkiadó, Budapest 1974.
- Pólya György: A gondolkodás iskolája.
- Pólya György: A problémamegoldás iskolája, I-II.
- Skemp, R. R.: A matematikatanulás pszichológiája. Edge Kiadó, Budapest, 2005.
- Surányi János: A számkör felépítése. Útközben (középiskolai matematikatanítási kísérlet) 1. és 2. kötet. MTA Matematikai Kutató Intézet Didaktikai Csoport. Budapest 1974. A 35. oldaltól.
Tematika
- A matematikatanítás-tanulás legfontosabb céljai (társadalmi igények és a matematikáról alkotott mai kép alapján), a matematikatanítás mestersége, tudománya.
- A matematika tudomány és a matematika oktatás kapcsolata.
- A matematika és a matematikatanítás történetének összefüggései.
- A matematikai tevékenység különböző formái a matematikatanulási folyamatban.
- A matematika órák munkaformái kitérve a tehetséggondozásra, a felzárkóztatásra, a differenciálásra tanórán és tanórán kívüli foglalkozáson.
- A fogalomépítkezés alapelvei.
- Az érvelések, okoskodások, bizonyítások szerepe és tanítása.
- A szám- és műveletfogalom fejlesztése. A számelméleti ismeretek és a számrendszerek tanítása a középiskolában, permanencia elv.
- Az algebra, algebrai struktúrák (természetes számok, egész számok gyűrűje, maradékosztályok, racionális számok, valós számok teste, szimmetriacsoportok, vektorterek) az iskolai tananyagban.
- Az analízis elemeinek tanítása: elemi függvényvizsgálat; függvénytulajdonságok és az egyenletek, egyenlőtlenségek megoldási módszereinek kapcsolata.
- A geometriai gondolkodás szintjei. A geometriai transzformációk, a szintetikus és analitikus geometria tanítása. A geometriai térszemlélet fejlesztése.
- Topológia és gráfelmélet a középiskolai matematikában.
- A kombinatorikus gondolkodás fejlesztésének lépcsőfokai.
- A valószínűségszámítás és a statisztika tanítása a középiskolában (a sajátos gondolkodásmód érzékeltetése; alapfogalmak - véletlen, függetlenség, valószínűség, illetve gyakoriság, relatív gyakoriság, adattömörítés és szemléltetés - bevezetésének lehetőségei és nehézségei).
- Különböző módszerek bemutatása pl. kombinatorikus, geometriai valamint a valószínűségszámítási szemléltetések (lásd Venn diagram, fa diagram, kettős fa diagram) használata, mint a megértést segítő eszközök.
- A statisztika és a valószínűségszámítás kapcsolata. A téma gazdag alkalmazásainak érzékeltetése, bemutatása.
Néhány kiemelt témakör középiskolai tanításának módszertani szempontjai: