Matematikatanári szak
Tantárgyleírás
2013.
Tantárgyleírás
2013.
Matematikatanítás és szakmódszertan1G-ta
Óraszám ea/gy |
Kredit ea/gy |
Számonkérés | Modul | Tárgykód ea/gy |
Ajánlott félév |
Státusz |
---|---|---|---|---|---|---|
0 + 2 | 0 + 2 | gyak. jegy. | ált. isk. tanár | mm5t2ms7a | 7 | kötelező |
Erős | Gyenge | előfeltételek | |
---|---|---|---|
Erős:
A matematika tanítása2G-tk
(mm5t2ms6)
|
Irodalom
Kötelező:
- Ambrus András: Bevezetés a matematika didaktikába. Egyetemi jegyzet. ELTE Eötvös Kiadó, 2004.
- NAT, kerettantervek, általános iskolai tankönyvek.
Ajánlott:
- Ambrus Gabriella, Anke Wagner: Mivel is kezdjünk? Témaindító feladatokról a „tört szorzása törttel” anyagrész kapcsán. In: „A Matematika Tanítása”, Mozaik Kiadó, Szeged, 2012/2 3-8.
- Csordás Péter: Típushibák az általános iskolai tanulók gondolkodásában. Matematika Tanári Kincsestár 2009. június.
- Hazai és nemzetközi felmérések anyagai.
- Hollai Márta: A geometriai gondolkodás és a transzformációs szemlélet szintjei. ELTE TTK, Szakmódszertani Közlemények, V. 1972.
- Holt, J.: Iskolai kudarcok. Gondolat kiadó, 1991.
- Kárteszi Ferenc: Szemléletes geometria. Gondolat Kiadó 1966.
- Majoros Mária: Oktassunk vagy buktassunk. Calibra Kiadó.
- Pálfalvi Józsefné: Matematika didaktikusan. Typotex, 2000.
- Peller József: A számfogalom fejlesztésének szintjei az oktatási gyakorlatban. Tankönyvkiadó, Budapest 1974.
- Pólya György: A gondolkodás iskolája.
- Pólya György: A problémamegoldás iskolája. I-II.
- Skemp, R. R.: A matematikatanulás pszichológiája. Edge Kiadó, Budapest, 2005.
- Surányi János: A számkör felépítése. Útközben (középiskolai matematikatanítási kísérlet) 1. és 2. kötet, MTA Matematikai Kutató Intézet, Didaktikai Csoport, Budapest 1974. A 35. oldaltól.
Tematika
- A matematika tanulás és tanítás sajátosságai a 10-16 éves korosztály esetében.
- A matematikai tevékenység különböző formái a matematika tanítási-tanulási folyamatában.
- A matematika órák szervezése (célok és munkaformák), felzárkóztatás, differenciálás és tehetséggondozás tanórán és tanórán kívüli foglalkozáson.
- A szám- és műveletfogalom fejlődése. Számolás fejben, írásban és géppel. A számelméleti ismeretek az általános iskolában.
- Az alapvető algebrai fogalmak bevezetésének és tanításának elvei és módszerei.
- Különböző típusú szöveges feladatok és megoldási lehetőségeik a felső tagozaton.
- A függvényfogalom kialakítása, a függvények tanításának kérdései.
- A függvénytulajdonságok és az egyenletek, egyenlőtlenségek kapcsolata.
- A geometriai alapelemeinek tanítása. A geometriai gondolkodás szintjei és a térszemlélet fejlődése és fejlesztési lehetőségei, a geometriai transzformációk az általános iskolában.
- A topológia és gráfelmélet fogalomcsíráinak tanítása.
- A kombinatorikus gondolkodás kialakításának és fejlesztésének lépcsőfokai.
Az egyes általános iskolai matematikai témakörök tanításának közös és speciális szempontjai: