BSc Matematika Alapszak
Tájékoztató
2013.
Tájékoztató
2013.
Tájékoztató a BSc matematika szak hallgatóinak
Ebben a tájékoztatóban információt és tanácsot
szeretnénk adni azoknak, akik egyetemünkön, a
BSc matematika szakon kívánják folytatni
tanulmányaikat. Az úgynevezett bolognai rendszer
2006 őszén kezdődött ezen a szakon. Egyik célja,
hogy megteremtse az átjárhatóságot az Európai
Unió felsőoktatási intézményei között. Így
például Önnek is módja nyílhat arra, hogy
tanulmányai egy részét valamely más ország
egyetemén végezze el. Az első három év
tapasztalatai alapján némiképp módosítottuk
képzésünket. Ezt 2010 őszétől kezdődően vezettük
be. A BSc matematikatanári szakirányt 2013
szeptemberétől kezdődően, felmenő rendszerben
felváltja az osztatlan
matematikatanári szak képzése.
A tantervi háló
A BSc
matematika alapszakos tantervi hálóban
szerepel minden tantárgy óraszáma,
kreditszáma, ajánlott féléve, státusza
(kötelező, kötelezően választható, ajánlott),
továbbá minden tantárgyra kattintva
elolvasható annak
tematikája, Neptun-kódja,
előfeltételei, speciális számonkérési
követelményei, valamint további
információk. Az ajánlott félévektől az
egymásra
épülési, előfeltételi
szabályok betartásával el lehet térni.
Szakirányok
Elsőéven egységes képzésben részesül mindenki,
aki BSc matematika szakot akar végezni. A tanév
végén kell szakirányt választania, ami
meghatározza, hogy másodévtől milyen kurzusokkal
folytatja majd a tanulmányait, és milyen
diplomát kap. A lehetséges szakirányok a
következők.
- Matematikus szakirány. Hatalmas anyagot felölelő, az elméleti matematikába mély bevezetést nyújtó képzés. Azokat várjuk ide elsősorban, akik elhivatottságot éreznek az elméleti matematikai kutatások iránt, esetleg életüket is erre (és ehhez kapcsolódóan tipikusan a matematika magas szintű, felsőoktatási intézményben való tanítására) akarják föltenni, továbbá kellő kitartással, szorgalommal, matematikai problémamegoldó tehetséggel rendelkeznek. Olyan hallgatókat is örömmel látunk, akik elsődleges érdeklődése más irányú (például informatika, biztosításmatematika, elméleti közgazdaságtan, fizika), de úgy érzik, hogy ennek műveléséhez mély matematikai alapokra van szükségük.
- Alkalmazott matematikus szakirány. A matematikus szakiránynál gyakorlatibb képzés, az elméleti anyag kisebb, és azok a részek dominálnak benne, amelyek a matematika alkalmazásaiban jól felhasználhatók. E szakirány elvégzéséhez is komoly szorgalom szükséges, azokat a hallgatókat várjuk ide, akik matematikai tudásukat kreatív alkalmazások kifejlesztésében szeretnék kamatoztatni, akár a gazdasági élet különböző területein (bankokban, biztosítóknál, az iparban), akár az államigazgatásban, akár más tudományterületeken végzett kutatásaikban.
- Matematikatanári
szakirány. A matematikatanárok
mesterképzésének előkészítésére és szakmai
megalapozására szolgál, így az első
lépcsőjét jelenti olyan matematikatanárok
képzésének, akik biztos és magas szintű
szakmai és didaktikai tudással
rendelkeznek. A szakirány programjában, az
egyes anyagrészek súlyozásában,
szemléletében már a szakmai alapozás
keretében is hangsúlyt kap az iskolai
tanítással való kapcsolat, hogy a végzett
tanárok megfelelő elméleti és gyakorlati
jártasságot szerezzenek a különböző
iskolatípusokban és korosztályoknak
történő oktatáshoz. Emellett áttekintést
kapnak a matematika tudományáról (akár a
legújabb eredményekről is, ahol az
előismeretek ezt lehetővé teszik), és
megismerik annak a tananyagnak a mély
elméleti hátterét is, amit oktatni
fognak. Ezzel képessé válnak az egész
életen át tartó tanulásra, a tudományos
ismeretterjesztésre, diákjaik
érdeklődésének felkeltésére és a
tehetséggondozásra. Különösen fontosnak
tartjuk, hogy hallgatóink elsajátítsák, és
tovább is tudják adni a matematika
speciális, szisztematikus, az élet egyéb
területein is használható
gondolkodásmódját: a logikus, tiszta
érvelés, precíz bizonyítás képességét, az
absztrakciós készséget, a fogalomalkotás
technikáit.
A bolognai rendszerben a tanárképzés két szakja nem szimmetrikus. Ha önnek a matematika a minor szakja, akkor a BSc-ben matematikából csak 50 kreditet kell elvégeznie. Ha a matematika a major szakja, akkor 92 kreditet kell, hogy teljesítsen. Ez utóbbi esetben elsőév végén minor szakirányt kell választania, ezekről a BSc matematika szakleírás dokumentumban található információ. A minor szakirány 50 kredit, de számos BTK-s minorhoz (elsősorban a nyelvi szakok esetén) már a legelső vagy a második félévben is kell kurzusokat teljesíteni, ezért ilyen párosítás tervezése esetén már a tanulmányok legelején érdemes pontosan érdeklődni a BTK-n a feltételekről. El kell végeznie továbbá 10 kreditet pedagógiából és pszichológiából (a PPK által megadott tanterv szerint). - Matematikai elemző szakirány. Gyakorlati irányultságú képzés, amely a matematikai alapok megerősítése, az esetleges hiányok pótlása után olyan témákat érint, amelyek a matematika ipari és közgazdasági alkalmazásaiban játszanak szerepet.
Mind a négy szakirány elvégzése három év után
„alapokleveles matematikus” diplomát
ad. Az elemző szakirányt elsősorban azoknak
ajánljuk, akik e három év elteltével dolgozni
szeretnének, de számukra is lehetséges
a mesterképzésben való
továbbtanulás.
Az egyetemi órák
A matematika egyetemi oktatása előadásokból,
gyakorlatokból, valamint számítógépes
gyakorlatokból áll. Az előadáson az elméleti
tananyagot ismertetjük. A kiscsoportos
(tipikusan 20 fős) gyakorlatok a képzésnek az
előadásokkal teljesen egyenrangú, integráns
részét alkotják. Céljuk annak előmozdítása, hogy
a hallgatók az elméleti anyagot feladatokon
keresztül feldolgozva és konkrét helyzetekben
alkalmazva azt jobban és mélyebben megértsék, és
eközben a feladatmegoldó és problémakezelő
készségüket is fejlesszék. A diákok a
feladatokon önállóan gondolkoznak, a
gyakorlatvezető általában körbejár, segít, majd
a megoldásokat közösen megbeszélik.
Konzultáció
Mindegyik előadó és gyakorlatvezető rendszeresen
tart konzultációt, ahol a tananyaggal
kapcsolatos kérdéseket lehet feltenni. Erre
szolgál az oktatók hivatalos fogadóórája, amit
rendszeresen, heti két órában
meghirdetnek. Konzultációs időpontot ezen kívül
is lehet kérni. A zárthelyik előtt általában
külön konzultációs időpontokat hirdetünk
meg. Oktatóink közül sokan emailben is
elérhetők, így például további konzultációs
időpontokat lehet egyeztetni.
Számonkérés
Az oktatással kapcsolatos általános szabályokat
a Hallgatói Követelményrendszer
(HKR) tartalmazza, amely
a Tanulmányi Osztály
honlapjáról letölthető. A TTK-ra vonatkozó külön szabályok a
dokumentum végén találhatók. Néhány fontosabb szabályt
kiemelünk.
A gyakorlat
A gyakorlatokra kötelező
járni, csak a foglalkozások egynegyedéről
való hiányzás megengedett. (Ha valaki ennél
többször hiányzik, akkor gyakorlati jegy
utóvizsgára sem mehet.) A gyakorlati jegy
megszerzéséhez tipikusan két zárthelyi
dolgozatot kell írni. Az oktató azonban más
követelményeket is szabhat. Az előadáson
elhangzott anyag megértését ellenőrizheti
röpdolgozatokkal. Feladhat beadandó házi
feladatokat is. Mindezeket a követelményeket már
a félév elején pontosan ki kell
hirdetnie. Az elégtelen gyakorlati jegy
kijavítása egy alkalommal kísérelhető
meg. Ez a gyakorlati jegy utóvizsga, amire
a vizsgaidőszak elején kerül sor.
Az előadás és a kollokvium
Az előadások látogatása nem kötelező (de az
előzőek miatt ajánlatos). Egy kurzusból egy
vizsgaidőszakban csak háromszor lehet vizsgázni,
sőt a Hallgatói Követelményrendszere a harmadik
alkalmak számát is korlátozza. A HKR Korlátot
szab arra is, hogy az egyes tárgyakat hányszor
lehet felvenni. Az első három félévben el kell
végezni legalább 36 kreditnyi tárgyat.
Előfeltételek
Egy kurzus csak az előfeltételek teljesítése
után vehető fel (az ajánlott tanterv szerint
haladóknál ez természetesen automatikusan
rendben van). Kétféle előfeltétel van:
- Az X tárgy erős előfeltétele az Y tárgynak, ha X-et (már korábban) el kell végezni ahhoz, hogy Y-ból meg lehessen kezdeni a tanulmányokat (azaz hogy Y-t fel lehessen venni a félév elején).
- Az X tárgy gyenge előfeltétele az Y tárgynak, ha X-ből (nem elégtelen) jegyet kell szerezni ahhoz, hogy Y-ból jegyet lehessen kapni (de az előfeltétel megszerzése történhet ugyanabban a félévben is, azaz X és Y végezhető párhuzamosan). Például majdnem minden kollokviumnak gyenge előfeltétele a tárgyhoz tartozó gyakorlat: csak az vizsgázhat, akinek már megvan a gyakorlati jegye.
A Neptun
Tanulmányi Rendszer
A tantárgyakat a Neptun rendszerben kell felvenni,
ide kerülnek az osztályzatok is. Ez számítógépes
program web-es felülettel, melyhez minden hallgató
felvételkor hozzáférést kap. Az egyes tantárgyakat
9 karakterből álló kód különbözteti meg, az alábbi
rendszer szerint. Az első betű a tudományterület,
a matematikai tárgyak
esetében m,
informatika
esetében i. A 2. és
3. karakter a szak,
azaz m1 (matematika
alapszak). A 4. karakter a 2010-ben és azután
felvett BSc-hallgatók
esetében c. Az
5. karakter a kurzus jellege:
előadás 1,
gyakorlat 2
(speciálelőadásnál 9). A
6. és 7. karakter a tárgy betűjele. A 8. karakter
az ajánlott tanterv szerinti félév. A 9. karakter
az utolsó négy félévben a szakirányt
jelzi. Például mm1c2ge3t
a Geometria2
gyakorlat kódja matematika tanári
szakirányon, a harmadik félévben.
Szabadon választható tantárgyváltozatok az
elsőéves közös képzésben
A tapasztalatok azt mutatják, hogy sok
hallgatónknak nehézséget okoz az a váltás, amit
az egyetemi szintű matematika tanulása jelent a
középiskola után. Hetente több, mint 20
matematikaóra van, ahol elvárás a hétről hétre
készülés, a logikailag helyes gondolkodás. A
fogalmakat és a bizonyításokat (a középiskolában
tanultakat is) nemcsak pontosan ismerni, hanem
érteni is szükséges. Feladatmegoldásokon
keresztül el kell sajátítani a problémamegoldás
technikáit is. Az egyetemi tananyag sokszor
absztraktabb, újfajta bizonyítási és
fogalomalkotási módszereket is bevezet, és
ezeket csak akkor lehet megérteni, ha az alapok
biztosak.
Ehhez az átmenethez az első két félév során
többféle formában is segítséget nyújtunk. Az
első félévben szerepel
egy Elemi
matematika nevű tantárgy, amelynek célja
a feladatmegoldó készség fejlesztése. Ugyancsak
el kell végezni
a Matematika
Kritériumtárgyat, ami a középiskolai
hiányok bepótlását célozza. Mivel sok leendő
hallgatónknak biztos a középiskolából hozott
matematika-tudása, a félév legelején mindannyian
egy tesztet írhatnak. Aki ezen megfelelő
eredményt ér el, annak
a Kritériumtárgy
óráira nem kell járnia. A felzárkózatást
segítendő, az elsőéves tárgyakat többféle
változatban hirdetjük meg.
- A normál változat az első két félévben maximálisan próbál segíteni a fent felsorolt készségek megszerzésében. Az előadások és gyakorlatok tempója nem túl gyors, a hangsúly az alapvető fogalmak és tételek megértésén, a matematikai gondolkodás fejlesztésén van. Ezért a normál változatot erősen ajánljuk azoknak, akik korábban nem foglalkoztak különösebben sokat matematikával. Nekik az Analízis1 helyett a Kalkulus1 tárggyal érdemes kezdeniük a függvényekkel való ismerkedést.
- Ha Önnek középiskolában kifejezetten jól ment a matematika, már rendelkezik problémamegoldási rutinnal (például sikeresen foglalkozott a Középiskolai Matematikai Lapok feladataival), és a Matematika Kritériumtárgy teszten is kiváló eredményt ért el, akkor érdemes megpróbálkoznia az előadások és gyakorlatok intenzív változatával. Itt a tempó gyorsabb, a tételek jó részét nemcsak kimondjuk, hanem be is bizonyítjuk. A gyakorlatokon az anyag megértését szolgáló példák mellett több nehezebb feladat is szerepel. Ennek megfelelően nehezebbek a zárthelyik és a vizsgák is.
- Azok számára, akik korábban mélyen foglalkoztak matematikával, komolyabb matematika-könyveket is olvastak már érdeklődésből, esetleg rátermettségüket az OKTV-n, a Kürschák-versenyen, a Középiskolai Matematikai Lapok pontversenyein elért jó helyezéssel is bizonyították, az elitképzés keretében egyes tárgyakból táltos gyakorlati csoportokat is meghirdetünk. Itt nehéz, komoly önálló ötletet igénylő feladatok is szerepelnek, és az előadás anyagának absztrakt vagy általános változatai is szóba kerülnek. Véges Matematika tantárgyból van haladó változat is, ami a többi tárgy intenzív változatának felel meg.
Melyik változatot válasszam?
A tananyag azonos az összes változatban, és
bármelyik változat elvégzése ugyanolyan
jogosítványokat ad a későbbi tárgyak,
szakirányok felvételéhez. A többlet, amit az
intenzív változat nyújt, az a mélyebb tudás, és
nem valamiféle adminisztratív előny. Mégis, nagy
felelősséggel járó döntés, hogy Ön az egyes
tárgyaknak mely változatát kezdi el hallgatni.
Hiába azonos a tananyag, az alapok megértését
nem szabad átugrania, mert ez a későbbiekben azt
fogja eredményezni, hogy fokozatosan elveszíti a
fonalat, egyáltalán nem fogja már érteni a
fogalmakat és a tételeket. A BSc-képzés első
három évének általános tapasztalata, hogy sok
hallgató azért kényszerül félévismétlésre már a
képzés elején, mert pillanatnyi tudásához képest
túlságosan gyorsan próbált haladni az
anyagban. Ha Ön bizonytalan abban, hogy a
kurzusok melyik változatát vegye fel, akkor
feltétlenül a normál változatot
válassza. (Sajnos még ezeken a kurzusokon is
nagy a bukási arány, aminek nem kis részben az
az oka, hogy sokan a félév során csak túl későn
veszik észre, hogy lemaradtak). Ha az alapokat
jól megérti, akkor a későbbiekben nem okoz majd
gondot például azoknak a bizonyításoknak a
bepótlása, amelyek csak az intenzív kurzuson
szerepeltek. Erre a pótlásra szükség lehet, ha
a nehezebb szakirányok valamelyikét választja.
Az első félévben lehetőség van arra a félév
közepén, az első zárthelyik eredményének
ismeretében, hogy a normál és az intenzív
kurzusok között váltson. (Ez
a Kalkulus és
az Analízis között
nem lehetséges, ezért itt különösen ügyelnie
kell már a félév legelején, hogy ne vállalja túl
magát.) Ha túlságosan nehéz az intenzív kurzus,
akkor átmehet a normál változatúra.
Megfordítva, ha a normál kurzuson azt
tapasztalja, hogy nagyon könnyen megy a
feladatmegoldás a gyakorlaton, túlságosan lassú
az előadás, és nagyon jó zárthelyiket írt, akkor
megfontolhatja a váltást az intenzív
változatra. Ebben a gyakorlatvezetők is
segítenek majd, tanácsadással, esetleg
röpdolgozatok íratásával, melyekkel tudását
felmérheti. Mindezeken felül érdemes
elbeszélgetnie felsőbbéves hallgatókkal, továbbá
igénybe vennie
a Hallgatói
Önkormányzat segítségét a
beilleszkedéshez. A váltáshoz szükséges űrlap
innen tölthető le.
A szakdolgozat
A szakdolgozat célja, hogy a hallgató
elmélyedjen egy területen és azt témavezetői
irányítással,
önállóan
feldolgozza. A szakdolgozat elkészítésében
a hallgatót témavezető(k) segíti(k). A
témavezető(ke)t a hallgató az egyetem oktatói és
tudományos kutatói közül választhatja ki, de
lehet külső szakember is. Ha egyik témavezető
sem az ELTE Matematikai Intézet munkatársa,
akkor a hallgatónak egy belsõ
konzulenst is választania kell az ELTE
Matematikai Intézet oktatói vagy kutatói
közül. A belső konzulens feladata, hogy a
hallgatót segítse abban, hogy a szakdolgozat
matematikai tartalma megfeleljen a Matematikai
Intézetben szokásos elvárásoknak. Ha a tervezett
témavezető nem az ELTE alkalmazottja, akkor a
szakdolgozat a belső konzulens tanszékéhez
tartozik, és e tanszék vezetője hagyja jóvá a
témavezető személyét.
Témaválasztás
Szakdolgozati
témát a matematika valamely témaköréből, illetve tanári
szakirányon annak tanításából lehet választani.
A tanszékek által ajánlott témák listája
itt olvasható. Szakdolgozati témát
tavaszra tervezett záróvizsga esetén (az ezt
megelőző) november 15-ig (téli záróvizsga esetén
május 15-ig) kell választani. A tanszékek minden
év október 15-ig meghirdetik az aktuális
szakdolgozati témákat.
Tartalom
A szakdolgozat elvárt terjedelme körülbelül 30
oldal. Tipikus téma lehet egy könyvfejezet
megértése feladatok segítségével (matematikus és
tanár szakirányon), vagy egy alkalmazott
matematikai feladat megismerése, megoldása
(elemző és alkalmazott matematikus
szakirányon). Önálló matematikai eredményeket
nem várunk el, önálló
munkát azonban igen. Ez nemcsak az
irodalom feldolgozását és az anyag megértését
jelenti, hanem például önálló feladatmegoldást,
feladatok, programok vagy népszerűsítő anyagok
készítését is. Külön felhívjuk a figyelmet arra,
hogy a didaktikai tartalmú tanári szakirányos
szakdolgozatoknak is valódi
matematikai tartalommal kell bírniuk (a
részleteket lásd
itt).
Eredetiség
Idézet a Hallgatói Követelményrendszerből
(76. § (6)):
A szakdolgozat a hallgató önálló munkája,
melyben be kell tartani a hivatkozások és
idézések standard
szabályait. A szakdolgozathoz csatolni kell
a hallgató eredeti aláírással ellátott
nyilatkozatát, melyben kijelenti, hogy a munka
saját szellemi terméke. A plágiummal
gyanúsítható szakdolgozat szerzője ellen
fegyelmi eljárás indítható.
A http://ttkto.elte.hu/nyomtatvanyok/nyilatkozat_szakdolgozat.pdf
címről letölthető az eredetiséget igazoló űrlap,
ezt minden szakdolgozónak a szakdolgozattal
együtt kitöltve le kell adnia.
Leadás
A HATÁRIDŐ június 1
(téli záróvizsga esetén december 31), illetve
legkésőbb a záróvizsga előtt 3 héttel,
amennyiben az a fenti időpontnál korábbi. Eddig
az időpontig a következőket kell leadni a
Matematikai Intézet tanulmányi titkárságán
(Fehér Mariann ügyintézőnél, Déli tömb,
3-618):
- Két bekötött példányt.
- Az előző pontban említett eredetiség-igazolást.
- A témavezető igazolását arról, hogy a szakdolgozat beadható: a megfelelő űrlap az innen letölthető file második oldala (az első oldalon a pontos szabályok olvashatók).
Témavezetői értékelés.
A Szakdolgozati
Értékelőlapot a témavezető a webes felületen
kitölti, kinyomtatja, és a fenti határidőig leadja Fehér Mariann
tanulmányi előadónak. Az utolsó pontba szánt
szöveg (a rövid témavezetői vélemény) külön lapon is leadható.
Feltöltés
Még a leadás előtt az
összes szakirány hallgatóinak elektronikus
formában is fel kell
tölteniük a
dolgozatukat
ezen a linken. A feltöltéshez
szükséges
a cs.elte.hu
rendszerre érvényes azonosító és jelszó.
Akinek ilyen nincs, kitöltött igénylőlappal
forduljon Daróczy-Kiss Endréhez (Déli tömb,
3.104. szoba). A
dolgozatokat pdf
formátumban kell feltölteni. A fájl
mérete nem haladhatja meg a 10 megabájt
határt. A feltöltött anyagot nyár végéig (akár
többször is) le lehet cserélni javított
verzióra. Bármilyen probléma esetén
a root@cs.elte.hu
címen lehet segítséget kérni.
Védés
A szakdolgozatot a záróvizsgán, a szakdolgozat
teljes témájáról folytatott interaktív
beszélgetés keretében kell megvédeni. A védés
céljai közé tartozik annak ellenőrzése, hogy a
hallgató megfelelő
mélységben érti-e a
szakdolgozat témájához tartozó
alapfogalmakat. Elemző szakirányon a védés része
a szakdolgozatból készített számítógépes
prezentáció bemutatása is. A szakdolgozatra és a
védésre a hallgató külön érdemjegyet kap, ezeket
a záróvizsga-bizottság állapítja meg.
A záróvizsga
A záróvizsga
a szakdolgozat megvédése mellett szakmai feleletet is
tartalmaz. Ez annak megállapítására szolgál, hogy a vizsgázó
biztos alapokkal és megfelelő áttekintéssel rendelkezik-e a
legfontosabb témakörökben. Az egyes szakirányok
záróvizsga-tételsorai a következők.
E tételek bizonyos kereteket jelölnek ki,
melyeken belül sokféleképpen lehet jól számot adni a
megszerzett tudásról, bemutatni az egyetemen megérett
matematikai szemlélet- és gondolkodásmódot. Érdemes kitérni
a téma kapcsolatára más tantárgyakkal is. Egy-egy állítás
nem tudása nem jelent elégtelen vagy rossz feleletet, de
alapvető fogalmak,
témák nem értése igen, erről a vizsgabizottság
sokszor konkrét, egyszerű kérdések feltevésével
próbál meggyőződni. A felelet értékelése sem
azon múlik, hogy hány állítást sorolt fel a
vizsgázó, sokkal inkább az számít, mennyire van
otthon a matematika épületében, és azon belül az
adott terület fogalmai, tételei, kapcsolatai,
alkalmazásai mennyire képeznek szerves egységet
a tudásában.
Mesterképzések
Az ELTE Matematikai Intézet által meghirdetett
matematikus, alkalmazott matematikus,
biztosítási és pénzügyi matematikai, valamint
matematikatanári
mesterképzésről itt
találhatók információk. Folytathatók azonban a
tanulmányok nem matematikai mesterképzéseken
is. Ehhez megfelelő irányú előtanulmányokat kell
végezni, amihez elsősorban a matematikai
elemző szakirányon rendelkezésre is áll
elegendő mennyiségű szabad kredit. Az
előfeltételek jelenlegi listája a következő:
- ELTE, Meteorológus mesterszak