Útvonalak a Magas-Tátrában

  • A túrák táblázata. Az oszlopok a fejlécre kattintva szortolhatók táv, szintemelkedés, maximális magasság és technikai nehézség szerint. Az egyes túrákhoz tartozó lábjegyzetek az első oszlop linkjére való kattintással olvashatók. Térkép, útleírás, és az utat vagy a panorámákat mutató videók is szerepelnek a táblázatban, amelyek alapján a szépséget és részben a nehézséget  meg lehet ítélni.
  • A táblázatban használt technikai nehézségi szintek leírása (turisták igényeire szabva, nem azonos a hegymászók által használt skálával).
  • Közlekedés a Magas-Tátrában.
  • Dr. Komarnicki Gyula: A Magas-Tátra hegyvilága.
  • A hegymászók 11-parancsolata – Dr. Komarnicki Gyula nyomán.
  • Online térkép és tervező: https://mapy.hiking.sk/.
  • Bemelegítő videó: a Tátra a Głodówka-ról.


TúratávfellemaxTNtérképútvonalKomarnickivideók
Lomnici-csúcs0002634T0Lomnický štítdrón
kilátás
Lomnici-nyereg1.240402215T0pngpdfLomnické sedlo
Rusinowa Polana6.11052651210T0pngpdfpanoráma
Żerkowski
Elülső-Szoliszkó2.43003002117T2pngpdfSoliskové sedlodrón
Nagy-Morgás13.440012402023T2pngpdfVeľká Svišťovkagyalog
Svinica (Gáspár-csúcs)5.95285282301T4pngpdfŚwinicaGáspár-csúcs
panorámák
lánc
Żerkowski
Szmrecsini-tavak22.08858851675T1pngpdfZávorydrón
Vadorzó-hágó Halas-tótól7.29129122307T5pngpdfMengusovské sedloŻerkowski
Batizfalvi-tó20.2104613761984T2pngpdfOsztervadrón
Oszterva-panoráma
Lorentz-hágó16.1106410642314T3pngpdfBystré sedlo, Furkota-csúcsdrón: tavak
drón: Sátán
Żerkowski
Széles-nyereg17.310759451826T3pngpdfKopa-hágógyalog
gyalog
Rysy (észak)9.2110611062499T5pngpdfRysylánc
Kereszt-nyereg21.4112111622113T2pngpdfKrzyżnedrón
gyalog
Żerkowski
Kościelec16.9119911992155T4pngpdfKościelec, Karb-hágó.Żerkowski
Żerkowski tél
Liptói Határhegy24.5120012002174T3pngpdfMiedziane-hágópanoráma
gyalog
Żerkowski
Kisnyereg-hágó20.3125615262376T2pngpdfSedielkodrón
panoráma
Öt-tó
gyalog
Sima-hágó30.2125810681994T1pngpdfHladké sedlo
panoráma
gyalog
állatok
Nagyszalóki-csúcs12.4126712672452T2pngpdfSlavkovský štítdrón: Bibircs
drón
Żerkowski
Zerge-hegy20.6130813082291T2pngpdfKozi Wierchpanoráma
Żerkowski télen
Svinica (Zavrat)18.8134513452301T5 pngpdfZavrat, ŚwinicaZavrat
Svinica
Żerkowski
Rysy (dél)20.6137614512499T3pngpdfRysydrón
Żerkowski
Vörös-torony-hágó18.5139213922352T4pngpdfPriečne sedlodrón
Żerkowski
Kriván16.7147512902495T3pngpdfKriváňdrón
drón2
hazajáró
gyalog
Żerkowski
Rovátka20.6157415742429T4pngpdfPrielom
gyalog
Żerkowski
Kis-Viszoka északról24.6157415292429T3pngpdfLengyel-nyeregpanoráma
Kis-Viszokáig
Felkai-völgy
Żerkowski
Fehértavi-csúcs25.2179016402230T4pngpdfJahňací štítpanoráma
Żerkowski
Koprova-csúcs és Koprova-völgy34.2184318432363T2pngpdfKoprova-hágódrón
Żerkowski
Sas-út26.3227222722291T6pngpdfOrla PerćZerge-hegyig
Żerkowski
Kościeliska-völgy13.43003001232T0pngpdfgpxOrnak-gerinc, barlangok, Smreczyński-tó
Dolina Małej Łąki18.0137113712120T2pngpdfgpxgyalog
Sarnia Skala10.75135131373T0pngpdfgpxSiklawica,
Sarnia Skala

Magyarázat a táblázathoz

A technikai nehézséget (TN), vagyis hogy mennyire mászós a túra, az alábbi (szubjektív) skála jelzi:

  • T0: normál hazai túra.
  • T1: nehezebb hazai túra, pl. Vadálló-kövek.
  • T2: normál tátrai túra, nincs lánc, pl. Magisztrális, Téry-menedékház.
  • T3: nehezebb tátrai túra, pl. lánc a Lengyel-nyeregben.
  • T4: nehéz tátrai túra, pl. Rovátka.
  • T5: jelzett, de kitett mászás, pl. Vadorzó-hágó.
  • T6: igen nehéz tátrai túra: Sas-út.

A táblázatban kizárólag jelzett utakon haladó, legálisan bejárható túrák szerepelnek, ezek között azonban a lengyel oldalon lehet I-es nehézségű is (T5-6).

Közlekedés

Az alábbiak azokra a közlekedési eszközökre vonatkoznak, amiket több túrán is igénybe vehetünk. Azok, amelyek csak egy túránál használhatóak, a megfelelő túra lábjegyzetében szerepelnek (lanovka a Gáspár-csúcsra, hogy a Svinicára mehessünk, ülőlift az Elülső-Szoliszkóhoz, illetve a Lomnici-nyeregbe).

A GoPass rendszerben kártyát lehet vásárolni, amelyet feltöltve lanovkajegyet vehetünk kedvezményes áron. A kedvezmény mértéke kicsi, ez elsősorban síelőknek szánt konstrukció.

  • A sikló Tarajkára 2018-as áron 8€ oda-vissza (automatából vásárolva). Sajnos eléggé későn indul reggelente. Fel lehet alatta gyalogolni, ez 2.5 km és 280 m szint.
  • Tátralomnicról a Kőpataki-tóig a lanovka 2018-as ára a pénztárnál egy irányba, illetve  automatánál oda-vissza vásárolva is 19€ volt.
  • A tátrai villamos (elektricska) és a fogaskerekű előreváltott jegyekkel üzemel. A fogaskerekű Tátracsorbáról 2018-ban reggel 6-kor is közlekedett, ami ideális a Csorba-tótól való túrák esetében.
  • Elfogadható sűrűségű buszjárat van Poprádról Łysa Polana-ra, a lanovka-árakhoz képest igen olcsón. Ez érinti több túránk kiinduló- vagy végpontját is: Javorina, Biela Voda, Tatr. Kotlina (Barlangliget).
  • Csorba-tótól nyugat felé nem találtam használható buszjáratot, pedig onnan is indulnak érdekes túrák (Tri Studničky, Podbanszkó).
  • Jó a buszközlekedés Łysa Polana (pontosabban a Palenica Białczańska autóparkoló) és Zakopane között.
  • Lengyelországban a határ menti autóparkolótól (Palenica Białczańska) a Halastó alatti volt autóparkolóig (ahonnan még pár száz méteres emelkedő a tó maga) magánfuvarozók szállítják a turistákat lovaskocsikkal. Az ár alku kérdése, két éve 30-40 zł. volt. Egy kocsi akkor indul el, ha megtelik. Hajnalban ez nem probléma általában,  délutánonként a felső állomáson azonban akkora sor lehet (amiben állni kell), hogy akár még az is megérheti, hogy a 9 km-es aszfaltutat inkább legyalogoljuk.

A hegymászók 11-parancsolata – Dr. Komarnicki Gyula nyomán

  • Mielőtt túrára indulsz, gondosan tanulmányozd mindazokat a lehetőségeket és utakat, amelyeket a túra megszakítása esetén a visszafordulásra felhasználhatsz!
  • Időt bőven hagyj mindenre! Inkább a sátradban ebédelj, mint a sziklafalban vacsorázz! Soha nem indulhatsz túl korán!
  • Ha veszélybe kerülsz, ne habozz! Gyorsan, de megfontoltan döntsd el, mi módon kerülhetsz ki belőle! De a végrehajtás ne legyen kapkodó, nehogy emiatt még nagyobb bajba kerülj.
  • Ügyelj az objektív veszélyekre!
  • Bizonytalan idő esetén az indulás előtt készíts mérleget: az egyik serpenyőbe a vállalkozási kedved, a másikba a körültekintést és az óvatosságot vesd!
  • Hirtelen időváltozás vagy úttévesztés esetén ne erőszakold a túra véghezvitelét! Mindaddig megismételheted azt, ameddig élsz. De élve talán csak úgy maradsz, ha visszafordulsz! (Ne feledd: a hegy megvár!)
  • Tudod mikor kell a legjobban vigyáznod? Ha túljutottál a nehézségeken! Kiváló hegymászók lelték halálukat könnyű terepen könnyelműségük miatt.
  • Ha vezetsz, légy tekintettel túratársaid képességeire! Ha bárkitől többet követelsz, mint amit tud, ugyanúgy jársz, mint amikor saját képességeid becsülöd túl.
  • Az egyedül járás még a turistáknak sem ajánlatos! Az egyedül járó hegymászó az életét teszi fel tétként egy szerencsejátékban.
  • A menedékházba nem a pénzedért fogadnak be, ne lépj fel túlzott igényekkel! És ne alacsonyítsd le kocsmává! Az alkohol különben is veszélyes túratárs!
  • Meg kell tanulnod, hogy bajban hogyan segíthetsz másokon és magadon. A mentés módszerét és gyakorlatát hibátlanul kell tudnod. Ha jól alkalmazod, emberéletet menthetsz meg. Gondolj arra, hogy a legjobban felkészült hegymászó is kerülhet objektív veszélybe, vagy egyszer ő is elkövethet hibát!

Lábjegyzetek

Kereszt-nyereg

  • A túra bejárható a Palenica Białczańska autóparkolóból indulva is, ebben az esetben a táv 21.9 km, a szintemelkedés 1213 m, viszont nem kell igénybe venni a buszt a két végpont között.

Liptói Határhegy

  • Ha az utolsó 9 km-t a Halastótól (Morskie Oko) nem lovaskocsival tesszük meg, akkor a távból le kell vonni 9 km-t, ami aszfaltozott úton gyaloglás lefelé.
  • Kitérőt lehet tenni lefelé a Chalubinski-kapuhoz, az út a Żerkowski-videón látható.

Sima-hágó

  • A közlekedés sajnos problematikus. Egy lehetséges megoldás az autót Podbanszkón hagyni, és ahelyett, hogy a Kriván lábán átmásznánk, az 5.6 km-es, de lejtős úton Pod Grúnikom-tól visszamenni az autóhoz.

Svinica a Gáspár-csúcsról

  • Közlekedés lanovkával a Gáspár-csúcsra és vissza. Előre az interneten időpontot is lehet foglalni a sorban állás elkerülése végett. A retúrjegy csak másfél órás fenn tartózkodást engedélyez, ami biztosan nem elég a túrához. Ha a lanovkát lefelé lekéssük, a Liliowe-hágóból le lehet menni Zakopane-ba, ez 7.5 km és 1000 m szintvesztés. Le lehet menni már a Svinica-hágóból is (fekete jelzés), ez az út látszik a Żerkowski-féle videón is (de felfelé).

Svinica a Zavrat-on át

  • A Zavratra az út I-es nehézségű, utána a Svinicára nagyon kitett, de nullás.

A Tengerszem-csúcs északról.

  • A Halas-tótól (Morskie Oko) indulunk. Az út I-es nehézségű.
  • A határátlépés kérdése számomra nem világos, ez schengeni határ, de nem tudom, szabad-e a Tengerszem-csúcsra északról felmenni és délre lejönni.

A Tengerszem-csúcs délről.

  • Rendkívül forgalmas, közkedvelt túra. A Csorba-tótól indulunk, és a Poprádi-tótól szintemelkedés nélküli aszfaltos úton megyünk le a Poprádi-tó villamosmegállóhoz. Ha ehelyett visszamegyünk a Csorba-tóhoz, az 100 m plusz szintet jelent.

Oszterva – Batizfalvi-tó – Sziléziai-ház.

  • A Tupa melletti rész elég sivár. Le lehet menni a tótól Alsó-Hágiba is, ezen az úton gyönyörű a növényzet, de nagyon nagyokat kell lefelé lépni.

Kis-Viszoka.

  • A beírt útvonal Ótátrafüredre ér le, Nova Poliankára rövidebb úton, aszfalton is le lehet menni (ez opció sötétedés esetére).
  • Tarajkáról indulva Łysa Polanaig a táv 25.3 km, az emelkedés 1409 m, a süllyedés 1714 m, és a láncon is felfelé kell menni a Lengyel-nyereghez. Ez utóbbi út a Lengyel-nyeregig a táblázatban szereplő Rovátka úttal azonos.

Vadorzó-hágó a Halastótól.

  • I-es nehézségű, bejárása szédülésmentességet igényel. Az út végén ,,a jól járható párkány helyenként keskeny, s alatta rendkívül meredek a fal”, de korábban is vannak nehézségek.
  • A hágó szlovák oldala a Koprova-csúcsról készült drónos videón is látható.

Koprova-csúcs és -völgy

  • A Koprova-csúcsra az út felfelé 10.1 km, 1173 m szintemelkedéssel, onnan vissza is lehet fordulni.

Sas-út

  • Szélsőségesen nehéz túra. Maga a Sas-út a Zavrattól a Kereszt-nyeregig tart, a vérprofi Żerkowski-nak is 7-8 óráig tart ennek a szakasznak a végigmászása.
  • Logisztikailag valószínűleg úgy érdemes megoldani, hogy a Lengyel Öt-tavi menedékházban éjszakáznak a résztvevők, onnan mennek fel a Zawrat-ba, és oda is térnek vissza a Kereszt-nyeregből. Ekkor az út 11.6 km és 1502 m emelkedés.
  • Feltétlenül érdemes elolvasni a Komarnicki-könyvben az összefoglalót, és utána az egyes szakaszok leírásait is.

Zerge-hegy

  • Kilátása a Kereszt-nyeregével vetekszik, azonban az út fárasztó omladéktaposás. A Sas-út legmagasabb pontja.

Kisnyereg-hágó

  • Nullás, de nem jelzett úton a nyeregből föl lehet menni a Markazit-toronyra.

Fehértavi-csúcs

  • Ha a Kežmarská Biela voda buszmegállótól indulunk, akkor csak 1365 m a szintemelkedés.

Rusinowa Polana

  • A rétnek csodálatos kilátása van, és érdemes felkeresni a mellette lévő kápolnát is (Matki Bożej Jaworzyńskiej), amely a Tátra halottainak állít emléket. Ez a túra rendkívül kímélő.

Kościelec

  • A Karb-hágó eléggé keskeny, a végső csúcsmászás meredek.

Nagyszalóki-csúcs

  • A felfelé vezető útról is szép betekintés nyílik a Nagy-Tarpataki-völgybe.

Kriván

  • A logisztika nemtriviális: nem igazán van busz a Tri studničky-hez.
  • A Csorba-tótól indulva a táv oda-vissza 20.8 km, az oda vezető úton az emelkedés 1290 m, a süllyedés 120 m.

Lomnici-csúcs (lanovkával)

  • A Kőpataki-tótól a 2018-as ár oda-vissza 27€. Ezt a túrát érdemes összekötni a Lomnici-nyereg meglátogatásával.

Lomnici-nyereg (ülőlifttel)

Elülső-Szoliszkó

  • A Csorba-tótól induló ülőlift 2018-as ára oda-vissza automatából vásárolva 13€, a túra a felső állomástól indul.
  • Érdemes ügyelni arra, hogy a lift csak kora délutánig működik. Ha lekéssük, a kék jelzésen le lehet gyalogolni, ami 4.4 km és 500 m szintvesztés.

Nagy-Morgás és Zöld-tó.

  • Ha valaki nem akar leereszkedni a Zöld-tóhoz, akkor visszatérhet a Kőpataki-tóhoz is, ebben az esetben az út oda-vissza 5.4 km és 372 m szint.

Szmrecsini-tavak.

  • Két gyönyörű tó csak hosszú, de kis szintemelkedésű túrával megközelíthető helyen. Az egyikre a Liptói Határhegyről, a másikra a Chalubinsky-kaputól lehet rálátni.
  • Útközben érdemes pár száz méteres kitérőt tenni a Nefcer-vízeséshez (Kmeťov vodopád).
  • Gábor terve a tavaktól a Liptói Határhegy megmászása.

Lorentz-hágó.

  • Régebben a Furkota-csúcsra is fel lehetett menni, és az út egy magasabban fekvő hágón át vezetett, mára áthelyezték az utat a hegyoldal védelmében.
  • Útközben elhaladunk a Csorba-tótól is gyönyörű Fátyol-vízesés (Vodopád Skok) mellett.
  • Lefelé jövet a kék jelzésen át lehet vágni az ülőlift felső végállomásához, ami azonban csak kora délutánig jár.

Széles-nyereg.

  • A két végpont között busz közlekedik.
  • Patrick Żerkowski  Hawrań-ról készült videója (16.10.2017) sajnos nem található már a neten.

Vörös-torony-hágó.

  • Nemcsak a mászás érdekes (ami nagyon ki van építve már), hanem a Nagy-Tarpataki-völgy hátulját bejáró út is. A völgyben 14 tó van, és ráléphetünk a lentről impozáns csúcsnak kinéző Vadászlejtő-torony tetejére is.

Rovátka.

  • Sajnos három útszakasz van, amiből csak kettőt tudunk egyszerre bejárni, pedig mindhárom érdekes: a Poduplaszki-völgy, a  Nagy-Tarpataki-völgy és a Felkai-völgy.
  • Dolina Małej Łąki

  • Kiry – Dolina Kościeliska – Kondracka Przełęcz (1725 m) – Kopa Kondracka (2005 m) – Malolučniak (2105 m) – Ciemniak (2090 m) – Chuda Przełączka (1850 m) – Kiry
  • Kościeliska-völgy

  • Kiry – Smreczyński-tó (1226) – Kiry, a távolság- és szintadatok erre vonatkoznak, ez könnyű pihenőnapi séta. Kitérőt lehet tenni a Raptawicka-barlangokhoz, ez kb. 100 m plusz szint és pár km. Gyönyörű, de jóval nehezebb túra az Ornak-gerinc bejárása, ami a túra hosszát 24.5 km-re, a szintkülönbséget 1245 m-re növeli, az útvonalkép és a gpx is ezt a kiterjesztett utat ábrázolja, a nehézség T2.
  • Sarnia Skala

  • Bronisława Czecha – Dolina Strążyska – Siklawica-vízesés – Sarnia Skała (1377 m) – Ścieżka nad Reglami – Bronisława Czecha, könnyű pihenőnapi séta.