Oktatás

“Gondoljatok arra, hogy azok a csodálatos dolgok, amelyeket iskoláitokban megismertek, sok nemzedék művei, amelyeket a Föld minden országában lelkesült igyekezettel és nagy fáradozásokkal alkottak meg. Mindezt örökségként teszik majd a kezetekbe, hogy azokat átvegyétek, továbbképezzétek, és egykor gyermekeiteknek becsületesen továbbadjátok. Így vagyunk mi halandók – halhatatlanok az együtt alkotott maradandó művünkben.
Ha ezt mindig szem előtt tartjátok, akkor értelmet fogtok találni az életben és a törekvésben, és átérzitek majd a más népek és idők iránti megbecsülést.”

Albert Einstein gyerekekhez intézett beszéde

Általános tudnivalók

Tanulmányi ügyekkel kapcsolatban feltétlenül érdemes elolvasni a Matematikai Intézet honlapján található információkat (a különféle képzésekről, a tantárgyi tematikákról, beszámításokról, szakdolgozatról, záróvizsgáról). A tantárgybeszámítási lap kitöltéséről itt olvasható útmutató.

Mint az egyetem legtöbb matematikus tanára, a kutatómunkámat is és az oktatási anyagok készítését is általában otthon végzem. Ezért ha valaki keres, a legcélszerűbb emailben próbálkozni (a fenti címen). Ezt minden nap elolvasom, és igyekszem azonnal reagálni, akár este, vagy hétvégén is. Matematikai kérdéseket is fel lehet tenni. Ha valaki személyesen akar beszélni velem, a konzultációs időpontjaimon, az óráim után, vagy a szünetekben is megtalálhat, vagy kérhet emailben időpontot.

Konzultációkat igény szerint tartok, bármilyen mennyiségben, kevés embernek is. Ezek időpontja egyéni megbeszélés függvénye. Konzultációt inkább az órán érdemes kérni (hogy több embernek jó közös időpontot találhassunk), de lehet emailben is. Ha csak egy-két kérdés van, azt emailben is fel lehet tenni.

Érdemes a tananyag kiegészítéseként feladatmegoldással, például a Középiskolai Matematikai Lapok feladataival is foglalkozni. Ez CD-n is megjelent (1893-1993). A feladatok tematikusan kereshetők.

Letölthető jegyzetek

Letölthetők a Bevezetés az Algebrába tankönyv feladatainak megoldásai, a sajtóhibák jegyzéke, valamint további kiegészítő anyagok (kvadratikus reciprocitás, algebrai egészek és a nullahelytétel, csoportreprezentációk).

Faliújság

Itt az általam a jelenlegi félévben tanított tárgyakról találhatók információk (tematikák, feladatsorok, követelmények, oktatási anyagok). Elérhetők a korábbi félévek anyagai is.

Matematikai alapviccek

Ezeket félig komolyan kell venni, mert a matematikának olyan vonásait ragadják meg, amit másképp nehéz lenne elmondani. Ez az oldal senkinek a szakmai hozzáállását nem akarja sérteni, inkább megmagyarázza azokat a mentalitásbeli különbségeket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy mindenki optimálisan végezhesse a maga munkáját.

A matematikaoktatás tendenciáiról

Matekóra, 1950:

Egy favágó egy teherautónyi fát 100 dollárért ad el. A költsége az ár 4/5-öd része. Mennyi a haszna?

Matekóra, 1960:

Egy favágó egy teherautónyi fát 100 dollárért ad el. A költsége az ár 4/5-öd része, vagyis 80 dollár. Mennyi a haszna?

Matekóra, 1970:

Egy favágó egy teherautónyi fát 100 dollárért ad el. A költsége 80 dollár. Keletkezett-e haszna?

Matekóra, 1980:

Egy favágó egy teherautónyi fát 100 dollárért ad el. A költsége 80 dollár, a haszna 20 dollár. Feladat: karikázd be a 20-as számot.

Matekóra, 1990:

Egy gyönyörű erdő kivágásával egy favágó 20 dollárt keres, mert önző, és nem törődik sem az állatok élőhelyével, sem erdőségeink megőrzésével. Mi a véleményed az ilyen foglalkozásról? Meséld el, hogyan érezhettek az erdő madarai és mókusai. (Minden válasz helyes.)

Valóság, 2005:

A múlt héten vettem egy hamburgert 1 dollár 58 centért. Fizetéskor egy kétdollárost és 8 centet adtam (egy ötcentest, és három egycentest). A kiszolgálólány kétségbeesetten nézett a pénztárgépére. Mondtam, hogy két negyeddolláros jár vissza, de odahívta a menedzsert, aki megpróbálta elmagyarázni a helyzetet. Végül a lány sírva fakadt.

Jeffrey J. McGovern